Notacja szachowa to standardowy sposób na opisanie przebiegu partii. Pozwala w szybki sposób na odtworzenie przebiegu gry. Ponadto znajomość notacji jest obowiązkowa na poważniejszych turniejach szachowych. Bez znajomości notacji szachowej nie będziesz w stanie korzystać z książek szachowych więc warto ją poznać.
Podstawy
Obecnie używana jest tzw. notacja algebraiczna. Zasady oznaczania pól:
- linie oznaczone są literami od a do h (odwrotnie dla czarnych),
- w każdym rzędzie pola oznaczane są cyframi od 1 do 8 (odwrotnie dla czarnych),
- w lewym dolnym rogu szachownicy jest pole a1, a w prawym górnym h8 (grając jako biały).
Oznaczenia figur
W polskiej wersji notacji figury zapisujemy:
- K - król,
- H - hetman,
- W - wieża,
- G - goniec,
- S - skoczek,
- Pion zwyczajowo nie jest zapisywany żadną z liter, podawane jest pole, na które pion się przemieszcza (np. e4 oznacza ruch pionem na pole e4).
Bicie, szach, roszada
Oprócz figur i pól w partii następują bicia, szachy oraz dwa rodzaje roszady:
- : lub x - bicie
- + - szach
- # lub X - mat,
- 0-0 - krótka roszada (król w stronę wieży na h1 (białe lub h8 (czarne)),
- 0-0-0 - długa roszada (król w stronę wieży na a1 (białe) lub a8 (czarne)).
Przykład #1
0-0 krótka roszada czarnych
Zapisując przebieg partii można również używać symboli oceniających jakość ruchu:
- ! - ruch godny odnotowania,
- !! - genialne posunięcie,
- ? - błąd,
- ?? - poważny błąd,
- !? - ryzykowany ale interesujący ruch,
- ?! - ruch wątpliwej jakości.
Kolejność zapisu w partii
Zapis ruchu składa się z:
- oznaczenia figury,
- znaku bicia x lub : (o ile wykonywane jest bicie)
- pola, na które przesuwana jest figura,
- znaki akcji takie jak szach (+) lub mat (#)
Przykłady:
- d4 - ruch piona na pole d4,
- Sf3 - ruch skoczka na pole f3,
- Hxd5 - ruch hetmana na d5 z biciem,
- Wc1+ - ruch wieży na c1 z szachem,
- Hh7# - ruch hetmana na h7 z matem.
Bicie pionem
Bicie pionem oznacza się literą linii, na której stoi pion, który wykonuje ruch, znak x lub : oraz pole, na którym stoi zbijana figura. Bardziej skrótowo można zapisać bicie piona pionem oznaczając linię piona i pole, na które wykonywane jest bicie. Przykłady:
- exd5 - pion z kolumny e bije figurę na d5,
- de6 - pion z kolumny d (czyli d5) bije na e6.
Przykład #2
d:c5 (pion d bije pion c5)
Unikanie niejednoznaczności
Jeżeli dwie figury tego samego typu (np. dwie wieże) mogą wykonać ruch na to samo pole, należy doprecyzować, z którego pola ruch został wykonany. Dodajemy literę linii po nazwie figury:
- Sbd2 - skoczek z linii b wykonuje ruch na d2,
- Wae1 - wieża z linii a wykonuje ruch na e1.
Przykład #3
Whc8 (wieża z linii h wykonuje ruch na c8)
Promocja
Promocja piona zapisywana jest np.:
- e8=H - pion po wykonaniu ruchu na e8 zostaje promowany na hetmana,
- d1=S+ - pion po wykonaniu ruchu na d1, zostaje promowany na skoczka i daje szacha.
Bicie w przelocie
Bicie w przelocie (en passant) jest specjalnym posunięciem, które powstaje w sytuacji gdy pion wykonuje ruch o dwa pola, mijając pole, które jest atakowane przez piona przeciwnika. Pion bijący w przelocie zajmuje pole, które minął pion zbijany. En passant można wykonać tylko w ruchu bezpośrednio po ruchu przeciwnego piona o dwa pola.
Przykład:
- .. c5, d:c6. - pion z kolumny d bije piona (c5) na c6 w przelocie.
Przykład #4
d:c6 (pion d bije pion c5 w przelocie)
Przykładowa krótka partia z zapisem
Poniżej przykład szewskiego mata (tzw. „szewczyk”):
- 1. e4 e5 - biały pion zaczyna ruchem na e4, czarny odpowiada e5,
- 2. Hh5 Sc6 - hetman robi posunięcie na pole h5, czarny rozwija skoczka na pole c6,
- 3. Gc4 Sf6 - goniec idzie na pole f7, skoczek czarnego na polu f6,
- 4. H:f7# - hetman bije piona na f7 jednocześnie kończąc partię matem.
Mat szewski
1. e4 e5 2. Hh5 Sc6 3. Gc4 Sf6 4. Hxf7#
Podczas turnieju zapisujesz partię w dwóch kolumnach - dla białego i czarnego. Każdy ruch jest numerowany, np. 1. e4 e5 2. Hh5 Sc6 itd. Ważne, żeby każdy ruch był czytelny i zapisany w poprawnej kolejności.
Aby przećwiczyć notację szachową spróbuj zapisać kilka swoich partii online, a następnie odtwórz je z kartki na szachownicy. To świetne ćwiczenie na zrozumienie notacji szachowej.