Słownik pojęć szachowych

Warto wiedziec
Słownik pojęć szachowych

Najczęściej spotykane terminy i skróty

Podstawy

  • Szach — atak na króla.
  • Szach-mat — atakowany król jest szachowany i nie ma legalnego posunięcia unikającego szacha co kończy partię.
  • Materiał — wartość figur gracza.
  • Wartość materialna figur — Hetman 9, Wieża 5, Goniec 3, Skoczek 3, Pion 1
  • Pat — brak możliwości wykonania legalnego ruchu, pomimo że król nie jest szachowany, co powoduje remis.
  • Krótka roszada — jednorazowy ruch króla w stronę wieży na h1 (białe) lub h8 (czarne).
  • Długa roszada — jednorazowy ruch króla w stronę wieży na a1 (białe) lub a8 (czarne).
  • En passant — (bicie w przelocie) — specjalne bicie piona możliwe bezpośrednio po ruchu przeciwnika o dwa pola.
  • Promocja — awans piona po dotarciu na ostatnią linię na dowolną figurę.

Szach

.. He4+ Hetman szachuje białego króla

Szach-mat

H:h7# Hetman daje mata

Pat

Po ruchu Hg3 jest pat – biały król nie jest szachowany, ale nie ma legalnego ruchu.

Krótka roszada

0-0 Biały król wykonuje krótką roszadę (z e1 na g1 w stronę wieży na h1).

Długa roszada

0-0-0 Biały król wykonuje długą roszadę (z e1 na c1 w stronę wieży na a1).

En passant

Biały może zagrać d:c6 en passant – pion z d5 bije piona, który przeszedł przez c6.

Promocja

Po ruchu 1. e8=H pion jest promowany na hetmana

Inicjatywa

  • Centrum — kluczowa strefa na szachownicy, czyli pola d4, e4, d5, e5.
  • Inicjatywa — przewaga jednego gracza nad drugim.
  • Wymiana — zbicie figury o tej samej wartości i samemu będąc zbitym.
  • Tempo — "jednostka czasu" w partii, tempo można zyskać wykonując ruch figury z atakiem lub groźbą.
  • Mobilność — swobodne przemieszczanie się figury po szachownicy.
  • Plan — pomysł na poprawę pozycji lub atak.

Centrum

Białe kontrolują centrum pionami na d4 i e4, co daje im przestrzeń i aktywność.

Inicjatywa i tempo

Ruch G:g5 zdobywa tempo atakując hetmana. Białe mają silną inicjatywę.

Taktyka

  • Widełki — atak figury na co najmniej dwie figury przeciwnika nie mogąc zostać powstrzymanym.
  • Związanie — figura nie może się ruszyć bez odsłonięcia więcej wartej figury lub króla.
  • Odkryty atak — po wykonaniu ruchu figurą ujawnia się atak drugiej.
  • Odkryty szach — po wykonaniu ruchu figurą następuje odkryty atak na króla.
  • Podwójny atak — równoczesne stworzenie dwóch groźb.
  • Zwabianie — zmuszenie przestawienia figury przeciwnika podstępem na niekorzystne pole.
  • Odciągnięcie — zmuszenie figury do opuszczenia ważnego pola.
  • Przeciążenie — jedna figura wykonuje kilka zadań jednocześnie np. obronnych i nie może ich spełnić.
  • Pułapka — ustawienie figur mające skłonić przeciwnika do błędu.
  • Błąd (blunder) — poważny błąd taktyczny pogarszający pozycję lub powodujący utratę materiału.

Widełki

Skoczek na b4 atakuje hetmana na e1 i wieżę na a1 jednocześnie tworząc widełki.

Szach z odkrycia

Goniec wykonując ruch Gg7 odkrywa atak wieży na e1 dając szach z odkrycia

Związanie

Wieża e1 wiąże skoczka e5 z królem – skoczek nie może się legalnie ruszyć

Piony

  • Izolowany pion — pion bez pionów sąsiednich.
  • Zdublowane piony — dwa piony jednego gracza na tej samej linii.
  • Wolny pion — pion bez przeciwnych pionów na tej samej i sąsiednich liniach.
  • Łańcuch pionowy — połączone piony wzajemnie się broniące.
  • Atak mniejszościowy — atak mniejszą liczbą pionów na skrzydle, na którym przewagę ma przeciwnik.
  • Przełom pionowy — poświęcenie lub pchnięcie piona w celu otwarcia linii.

Izolowany pion

Czarny pion d5 nie ma pionów na c i e – jest izolowany

Zdublowane piony

Białe mają zdublowane piony na linii f (f2 i f3)

Wolny pion

Białe mają wolny pion na c6, ponieważ czarne nie mają pionów na liniach b i d

Łańcuch pionowy

Białe i czarne mają łańcuchy pionowe: białe na a3–b4–c3-d4-e5, czarne na a4-b5-c4-d5-e6-f7

Pozycja

  • Gambit — celowe poświęcenie piona aby osiągnąć szybki rozwój i przejąć inicjatywę.
  • Fianchetto — ustawienie gońca na b2/g2 (b7/g7) po ruchu pionem b/g.
  • Pozycja otwarta — pozycja z otwartymi liniami i przekątnymi.
  • Pozycja zamknięta — pozycja z zablokowanymi liniami przez struktury pionowe.

Gambit

Po ruchach 1.d4 e5 2.d:e5 czarny poświęca piona w gambicie Englunda licząc, że biały niedługo wpadnie w pułapkę

Fianchetto

Goniec rozwinięty na b2 po ruchu pionem b3 tworzy fianchetto

Ustawienia

  • Przewaga materialna — posiadanie figur o większej wartości.
  • Przewaga pozycyjna — lepsza koordynacja figur, słabości u przeciwnika, szybszy rozwój, lepsza struktura pionów.
  • Bateria — ustawienie figur na tej samej linii (np. hetman + wieża) aby wzmocnić atak.
  • Linia otwarta/półotwarta — linia bez pionów lub tylko z pionami jednej strony.
  • Placówka — silne pole dla figury.

Bateria

Hetman i obie wieże ustawione na tej samej linii tworzą baterię na linii d.

Placówka

Skoczek na f6 stoi na silnej placówce, bez możliwości bycia zbitym przez piony przeciwnika.

Końcówka

  • Opozycja — pomiędzy królami jest tylko jedno pole odstępu.
  • Zugzwang — każdy wykonany ruch pogarsza pozycję.
  • Reguła kwadratu — reguła oceny, czy król zdąży powstrzymać piona przed promocją.
  • Wieczny szach — powtarzanie szachów prowadzące do remisu przez powtórzenie pozycji.

Opozycja

Król biały i czarny stoją w opozycji do siebie

Zugzwang

Czarne są w zugzwangu – każdy ruch pogorszy ich pozycję

Reguła kwadratu

Kwadrat piona czyli odległość piona od pola przemiany narysowana jako kwadrat: od pola c5-c8 c8-f8 f8-f5 oraz f5–c5. Jeżeli czarny król nie może wejść do tego kwadratu, nie zdąży złapać piona przed promocją.

Wieczny szach

Czarne są o krok od wygranej ale biały znalazł wieczny szach poprzez powtarzanie ruchów: He8 Kh7 Hh5 Kg8 He8 Kh7 Hh5 Kg8

Zobacz jak prawidłowo zapisywać notację szachową.